Sociaal-emotionele ontwikkeling
Ieder kind een kanjer!
De kanjertraining heeft als doel dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. Dat geeft kinderen meer zelfvertrouwen en zo kunnen ze hun gevoelens beter onder woorden brengen. Daardoor gaan ze respectvoller met zichzelf en hun omgeving om. De kinderen voelen zich veiliger en meer betrokken.
Sport IKC Het Startblok vindt sociaal-emotionele ontwikkeling zo belangrijk, dat het structureel in ons lesprogramma is opgenomen. Zo volgen alle kinderen de Kanjertraining. Het doel van de kanjertraining is om alle leerlingen bewust te laten worden van hun gedrag en daar aan te gaan werken. Het uiteindelijke doel is, om alle leerlingen kanjers te laten worden: leerlingen die zichzelf durven zijn, die zich veilig voelen, die zich betrokken voelen, die hun gevoelens onder woorden kunnen en durven brengen, die zich aan regels en afspraken kunnen houden en die elkaar en de leerkrachten respecteren. We gaan daarbij uit van de volgende afspraken:
- We vertrouwen elkaar
- Niemand speelt de baas
- Niemand lacht uit
- Niemand doet zielig
- We helpen elkaar
Alle leerkrachten hebben een speciale cursus gevolgd en zijn officieel bevoegd om de kanjertraining op Sportbasisschool Het Startblok te geven.
Wij zijn een officiële KANJERSCHOOL!
Omdat wij voldoen aan alle criteria die aan een kanjerschool gesteld worden, mogen wij ons officieel een kanjerschool noemen. Dit betekent onder andere dat alle juffen en meesters de trainingen die bij de kanjertraining horen hebben gevolgd. We zijn er erg trots op dat we een kanjerschool zijn!
De Kanjerpetten:
Het is de bedoeling dat de kinderen het onderscheid zien tussen de persoon en het gedrag. Door bijvoorbeeld de vraag te stellen: “Welke pet past bij het gedrag dat je nu vertoont?” koppel je het gedrag los. We zeggen ook niet: “Je bent een pestvogel.” We zeggen wel: “Je gedraagt je als een pestvogel.” Op deze manier corrigeren we het gedrag, zonder het kind het gevoel te geven dat het wordt afgewezen.
Om in gesprek te gaan over gedrag bij kinderen maken we bij de Kanjertraining gebruik van petjes met vier verschillende kleuren. In de onderbouw is aan die gekleurde petjes ook een dier gekoppeld. Wanneer er zich een probleem of stressvolle situatie voordoet hebben we een keuze om verschillend te reageren. Binnen de psychologie wordt dit coping genoemd. Zolang je handelt vanuit vertrouwen en op basis van wederzijds respect zijn deze verschillen tussen mensen goed en waardevol. Wanneer je zo handelt noemen we dat binnen de Kanjertraining dat je een drager bent van de witte pet (de tijger). Je durft jezelf te zijn, je bent zelf te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen. Kortom je bent een kanjer.
Je kunt een kanjer zijn op verschillende manier. Je kunt jezelf zijn in combinatie met de zwarte pet (de pestvogel). Dan reageer je op een stoere manier. Je vertoont leiderschapsgedrag. Je kunt je grenzen aangeven. Je durft plannetjes te maken en bent ondernemend. Zolang naast de zwarte pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen zich op een hele positieve en krachtige wijze gedragen.
Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met de rode pet (de aap). Dan ben je vol levenslust. Je hebt een goed gevoel voor humor. Je bent optimistisch en je verstaat de kunst van het relativeren. Zolang naast de rode pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en opgewekte manier weten te reageren.
Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet (het konijn). Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren.
Kanjertraining: de doelen
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining is in 1996 begonnen als een ouder-kindtraining. Inmiddels is de training uitgegroeid tot een volwaardige methode voor het basis- en voortgezet onderwijs en streven we de volgende doelen na.
- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
- Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
- Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
- Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
De Kanjertraining is opgenomen in de database van het NJi als effectief volgens goede aanwijzingen bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. De Kanjertraining is in feite dan ook meer dan alleen een methode, het vormt voor ons de leidraad voor ons pedagogisch beleid.
Kanjertraining ons leerkrachten om anders te kijken naar het gedrag van kinderen. Gaat er dan nooit meer iets mis op onze Kanjerschool, heerst er altijd rust en vrede? Nee, maar Kanjertraining kan wel helpen om problemen bespreekbaar te maken en te zoeken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen.